Meiden, wat de fuck is er met jullie wenkbrauwen aan de hand?
Beeld: Hanna Whittle
Ons wordt vaak wijsgemaakt dat het jongens zijn die onze straten onveilig maken, maar meisjes kunnen er ook wat van. Je schrikt je rot als je die getekende dikke zwarte lijnen ziet die tegenwoordig voor wenkbrauwen moeten doorgaan. Wat bezielt deze meisjes in godsnaam om zichzelf zo te verminken?
Wij kwamen op de volgende theorieën uit.
1) Ze doen het voor pik
Je herkent deze meiden aan Uggs in de zomer, een doorzichtig topje als het sneeuwt, een 6-pack Red Bull in één hand en een zak Lays Cheese Onion XL in de andere. Als ze klaar zijn met spijbelen, gaan ze richting de stad om te kijken of Gio er ook is. Hij is de neef van een producer die iemand kent die Lil' Kleine en Ronnie Flex een keer in het echt heeft gezien. Deze tienermeisjes gaan ver voor pik. Zo ver dat ze zelfs aan de slag gaan met potloden, stiften, verf en kwasten die ze uit de HEMA hebben gejat. Of het goede aandacht is weet ik niet, maar de betreffende jongen zal absoluut kijken naar wat voor een wezen er nu precies voor hem staat. Als het even meezit, knoopt hij zelfs een gesprekje aan en vraagt hij ze: ‘Hey, wil je anders een Glorix doekje om die vieze vlekken van je gezicht te poetsen?’
2) Ze worden gesponsord door Nike
Wie de moed en sterke maag heeft om die zwarte creaties van dichtbij te bekijken, zal zien dat de wenkbrauwen verdacht veel op een omgekeerd Nike logootje lijken. Dat is geen toeval. Op de Nike World Headquarters is namelijk lang vergaderd over het nog groter maken van het sportmerk. Een aanwezige stagiair vertelde tijdens een meeting dat hij een notoire DM’er is die elk meisje met een hartslag stalkt op Instagram. Hij stelde voor om alle knappe meisjes daar een DM te sturen namens hun populairste mancrushes Zayn Malik, Justin Bieber en Drake. De tekst moest kort en krachtig zijn: 'I will marry the girl that has the perfect upside down Nike logo as eyebrows. Just do it!' Meiden op Instagram sloegen massaal zwarte stiften in om de omgekeerde Nike-logo's op hun voorhoofd te kalken. De marketing actie werd een doorslaand succes.
3) Het is de vierde feministische golf
Weinig zullen zich haar herinneren, maar Carolien E. Motie-Loos had het bijna geschopt tot eerste vrouwelijke secretaris-generaal van de Verenigde Naties. In de laatste ronde verloor zij nipt. Carolien is geboren zonder wenkbrauwen, waardoor niemand aan haar gezicht kan aflezen wat ze nou voelt of denkt. Ze zag er gewoon altijd erg zwak uit. Na jaren van depressie besloot Carolien haar pijn om te zetten in empowerment. Met haar actiegroep 'Wat kijk je me aan mietje?' gaf zij het startsein voor een brede heropleving van het feminisme, waarin schijt hebben aan je uiterlijk en het tonen van hysterische emoties door vrouwen niet langer taboe was. De nieuwe dikke, zwarte wenkbrauwen die zij liet tatoeëren werden het symbool van een nieuw soort schrikbarend feminisme voor meisjes over de hele wereld.