Waarom gaan onze online shopsessies ALTIJD precies zo?

Beeld: Hanna Whittle en Marijtje Berghuis

Het voordeel van online shoppen: geen drukke winkelstraten vol stonede toeristen waar je 'LOOP DOOR' naar moet gillen. Maar er zijn helaas ook zat nadelen aan webshops.

  1. Je sorteert altijd op 'low to high' in verband met je zuinige Hollandse opvoeding, en neemt voor lief dat je dan eerst door vijftien pagina's enkelsokjes moet scrollen.
  2. Sommige webshops lijken te zijn ingedeeld door een kleuter tijdens een beroerte, met categorisaties als Men > Christmas sale > Beach > Suits & perfume.
  3. Als je een basic zwart t-shirt aanklikt, blijkt er bij nadere inspectie helaas 'Fuck my thicc a$$' op de rug te staan. Hoe snel je het ook wegklikt: databedrijven hebben jouw klikgedrag allang aan elkaar doorgefluisterd en zullen dit shirt nog wekenlang aan je opdringen op andere sites. Ook op je werkcomputer, en als we heel eerlijk zijn, vooral op je werkcomputer.
  4. De dingen die je wilt zijn vaak uitverkocht, maar staan om een of andere reden nog steeds online. Dit is hetzelfde als een slager die een poster in zijn etalage hangt met 'Heerlijk dodovlees! Hier absoluut niet verkrijgbaar, domme lul!'
  5. Je zegt tegen jezelf: 'Alleen het broodnodige kopen, een basic hemd', maar zodra je ziet dat er momenteel geen verzendkosten zijn, stop je voor 500 euro aan kleding in je winkelmandje. Inclusief dat t-shirt met 'Fuck my thicc a$$' op de rug. Waarom niet toch?
  6. Je hebt geen idee welke maat je moet hebben, want die verschillen altijd per merk, wellicht omdat de Cambodjaanse kinderen die ze voor je in elkaar naaien nooit de kans hebben gehad een basisles wiskunde te volgen.
  7. Je besluit dat het kledingstuk jou past omdat je dezelfde lengte hebt als het model, en negeert voor het gemak dat dit model niet meer dan anderhalve tuinboon eet per week.
  8. Zodra je je winkelwagentje bekijkt nadat je héél zorgvuldig alléén dingen hebt toegevoegd die je écht nodig hebt, zoals wat ondergoed, een slaapshirt en een mooie sok, zie je dat je op de 310 euro zit. Je klikt lachend de hele site weg en voelt je alsnog wel voldaan eigenlijk.
  9. Ook al is je totale bestelling 89 euro, als er vervolgens staat dat er 2 euro aan verzendkosten bovenop komt, vind je het opeens veel te ver gaan allemaal. DAN ZIT JE IN DE 90!!!
  10. Als de bezorgkosten gratis zijn bij besteding van meer dan 100 euro, dan geef je graag 20 euro extra uit om die 1,50 euro bezorgkosten te kunnen besparen. Look at you, je bent het bedrijf te slim af!
  11. Zodra het 'Je betaling wordt verwerkt...'-scherm in beeld verschijnt, schiet de gedachte 'WAT HEB JE GEDAAN, JE KAN DIT HELEMAAL NIET BETALEN DOMME ZAK' door je hoofd.
  12. Twee à drie minuten na je bestelling krijg je een mailtje van de webshop waarin staat dat de 70%-sale is begonnen.
  13. Als je Track & Trace checkt, dan staat je bestelling altijd zes dagen op 'klaar voor verzending vanuit magazijn in Oost-Polen' en dan OPEENS op 'de bezorger rijdt nu je straat in'.
  14. Je uitkeringstrekkende buurman haat je omdat hij wéér een pakketje voor je in ontvangst moest nemen, aangezien jij het gore lef hebt om een baan te hebben overdag. Hij maakt meteen van de gelegenheid gebruik om te vragen of je in verband met geluidsoverlast voortaan niet meer wilt ademen thuis.
  15. Met een beetje pech komt je pakketje uit Amerika of China en moet je invoerrechten betalen aan de bezorger—of erger nog, je buurman moest dat doen. Om het goed te maken besluit je twee weken lang niet te ademen thuis.
  16. Als je het pakketje opent zie je dat je bestelde t-shirt neonroze blijkt te zijn, in plaats van een beschaafd donkerrood, en bovendien 8 maten te klein. Je zet het te koop op marktplaats.nl/dierenkleding/chihuahua.