Dit zijn de domme clichés die je echt in ELKE Nederlandse vlog tegenkomt

Bijna elke Nederlandse vlogger doet precies hetzelfde als letterlijk AL zijn of haar collega-vloggers. Er is geen snufje originaliteit te ontdekken als je een middagje door het Nederlandse YouTube-landschap surft.

Maar waarom zijn er dan toch zoveel mensen verslaafd aan deze voorspelbare vlogs? En is het gewoon niet meer nodig om origineel te zijn tegenwoordig?

1. Cliché-zinnen

Vloggers zeggen letterlijk allemaal, elke keer, in elke vlog, precies hetzelfde. Het is niet alleen flauw en saai dat ze elke vlog op dezelfde manier beginnen en eindigen maar het feit dat ze zelfs midden in de vlog elke dag dezelfde zinnetjes keer op keer gebruiken, maakt dat ik me soms schaam dat ik zo verslaafd ben aan de levens van deze vreemden.

Wedden dat je deze verschrikkelijke clichézinnen al duizenden keren hebt gehoord als je wel eens naar vlogs kijkt:

1) "Hey lieverds! Wat fijn dat jullie weer kijken!"
2) "Het is vandaag, even denken, dinsdag."
3) "Ughhh, hij stelt niet scherp..."
4) "Ik neem jullie gewoon weer mee op pad vandaag."
5) "Duimpje omhoog als je dit leuk vond!"
6) "Vergeet niet te subscriben hè!"
7) "Ik zet het linkje in de beschrijving, ok?"
8) "Sorry dat mijn vlog weer zo kort is, maar ik was vanochtend echt helemaal vergeten te vloggen."
9) "Wat vinden jullie nou van huidskleurige panty's? Laat het me weten in de comments hieronder!"
10) "Ik ga de vlog even lekker afsluiten."
11) "Sorry, ik ga echt proberen vaker te vloggen!"
12) "Er zitten hele leuke dingen aan te komen maar ik kan helaas nog écht niet vertellen wat!"
13) "Sorry allemaal, ik was vergeten de vlog af te sluiten, maar heb niks bijzonders meer gedaan gisteravond. Zie jullie bij de volgende vlog!"

2. Cliché-shots

Heb je je heel lang afgevraagd waarom iedereen opeens de behoefte voelt om te vloggen en dit ook gewoon hoppatee doet? Dit is je antwoord: het is zó enorm simpel om een dertien-in-een-dozijn-vlogger te zijn. Het enige wat je hoeft te doen is een paar van de grote namen een maand te volgen en ze stap voor stap kopiëren. Niemand die ervan opkijkt, geen enkele kijker die je kritisch aanspreekt op je eenheidsworsterij en geen commissie die je een boete geeft als je een stijl volledig van een ander jat.

Dit zijn de technieken en shots die élke onoriginele vlogger gebruikt:

1) Een heel irritant leadertje waarin je de naam van de vlogger nog even kan zien voor als je alweer was vergeten waar je twee seconden daarvoor ook alweer op had geklikt. Inclusief rechtenvrij tokkel-gitaarmuziekje. Of juist een keiharde domme trap- of trancetrack bij coole jongensvloggers die nietsvermoedende voorbijgangers in de kut grijpen of honden in de fik steken.
2) Lekker infantiel naar de kijkertjes zwaaien als de vlog wordt geopend, 'haiiiii'!
3) Ah, een shot van de benen en voeten van de vlogger terwijl hij of zij over straat loopt.
4) Als een vlogger in het openbaar aan het vloggen is en lopend z'n gezicht aan het filmen is, wordt er voortdurend links en dan weer rechts gekeken om even te benadrukken dat ze écht midden in het leven staan, druk druk druk zijn, absoluut even moeten haasten voor die belangrijke afspraak en tóch even de tijd nemen om voor jou, lieve kijker, te vloggen. Vaak stipt de vlogger dan zelfs nog even aan dat het zooo gek is dat mensen op straat ze nog steeds raar aankijken omdat ze zichzelf filmen. Echt weird hoor!
5) Oh, ik moet even een hele belangrijke mascara laten zien aan jullie, ik hou even m'n handpalm achter het product zodat de camera scherp stelt.
6) Met in de ene hand de vlogcamera en het andere handje in een soort presentatie-houding, 360 graden draaien om even te laten zien waar ze precies zijn. Meestal is dat gewoon thuis.
7) Er is altijd wel een huisdier dat van bovenaf wordt gefilmd en waar dan eindeloos in baby-stemmetje tegen wordt gepraat door de vlogger. Dit huisdier kijkt altijd unimpressed.
8) Even die outfit of the day laten zien, terwijl de vlogger langzaam naar de spiegel toe loopt en weer terug. Als je geluk hebt pakken ze ook even hun fashionmomentje in een willekeurige liftspiegel.
9) Eens in de zoveel tijd opent de vlog met de vlogger die serieus in de camera kijkt en er even goed voor is gaan zitten aan een tafel. Het kan zijn dat de vlogger in de volgende 18 minuten gaat huilen over iets futiels zoals een verhuizing of een gebroken nepnagel. En een andere keer neemt de vlogger ons als kijker apart om even iets heel serieus aan te snijden zoals 'gemene comments over mijn hair extensions'.

3. Cliché-trucjes

Vloggers zijn een beetje als die kinderen uit je klas die zo dom en lui waren dat ze altijd bij je kwamen spieken en klakkeloos overschreven wat jij op je s.o.-blaadje had neergekalkt. Zelfs als dat een fout antwoord, gespiegeld hakenkruis, rUbEn hoUt vAn NeuKe! of een slecht overgetrokken Wu Tang Clan-logo was. Wat er uiteindelijk voor zorgde dat ze keihard faalden voor die toets en superdom op de leraar overkwamen.

Vloggers jatten elkaars domme trucjes omdat ze denken dat het goed is en werkt, maar vervolgens ziet het er allemaal zó dom uit:

1) Een in CAPSLOCK geschreven titel waarmee ze het minst saaie ding uit de vlog uitlichten en extreem overdrijven zoals een vlog met de titel OMG MAIKEL GEARRESTEERD!, BABY SCHEREN GAAT HELEMAAL MIS! of VREEMDGAAN MET SCHOONVADER PRANK MISLUKT! | VLOG 405. Uiteindelijk blijkt de vlog dan gewoon te bestaan uit dertien minuten lang een Rituals-pakket uitpakken en heeft Maikel gewoon een parkeerbon gekregen omdat hij was vergeten te betalen.
2) Geinige, ludieke geluidjes als PLOP, PLONG, DINK, TING, POINK, DONG wanneer er iets geks gebeurt zoals bijvoorbeeld 'iemand struikelt over een steentje op straat' of 'modeblogger komt in regenbui terecht'.
3) Als er andere vloggers in beeld komen worden deze altijd alleen maar bij hun voornaam genoemd, ook al heb jij verder geen idee wie het zijn. Laura, Anna, Mascha en Monica zijn natuurlijk ook wel een beetje de nieuwe Shakira, Madonna, Prince en Waylon.
4) Beauty- en fashionvloggers doen altijd heel erg overdreven over eten. Ze doen er alles aan om 'cool' en 'relatable' over te komen, alsof ze nooit echt opletten wat ze nou allemaal naar binnen stoppen en op miraculeuze wijze toch perfect in shape blijven. Soms slaan ze daarin door en profileren ze zichzelf als 'pizza-verslaafd', 'McDonald's-verslaafd of 'professional snacker'. Eten ze dan een keer een minuscule hap pizza, dan wordt de kijker meteen doodgegooid met pizza-emoji die met geinige plop-geluidjes in beeld verschijnen en tenenkrommende confessies à la: 'omg, het is jullie vast wel eens opgevallen maar ik ben zoooooooo'n vreetzak!'
5) Sommige vloggers editen meme-plaatjes en reactiegifs in hun vlogs die ze rechtstreeks van 9gag halen. In 2017.
6) Zeggen dat iets écht geen reclame is en vervolgens nadat ze een nagellakje de hemel in hebben geprezen nog wel even Marieke van Maison PR bedanken voor het pakketje.
7) Vooral vrouwelijke vloggers zorgen er voor dat ze er altijd lekker uitzien voor de camera. Zelfs met een kater of wanneer ze ziek op de bank liggen; hun highlighter en mascara is altijd on point.
8) De vlogger zal nooit laten weten hoeveel hij verdient en altijd pretenderen even normaal en down to earth (en arm en onsuccesvol) als zijn of haar kijkers te zijn. Bijvoorbeeld door af en toe een Action-shoplog op te nemen.
9) Ellenlange unboxing video's van pakketjes van het pr bureau met allemaal luxe spullen als make up, gadgets, kleding, schoenen en dan na het uitpakken beweren dat ze deze producten voor jou, de kijker, gaan uittesten en je in een volgende vlog absoluut zullen laten weten hoe de nieuwe Nikes zitten. Misschien gaat ze wel wat verloten bij een leuke winactie?! Natuurlijk zie je die kloteproducten nooit meer terug.
10) Vloggers doen erg vaak alsof ze helemaal in dienst van de kijker staan. Al die gratis producten die ze ontvangen zijn niet voor hun eigen gerief, maar zodat ze leuke spulletjes voor jou kunnen uittesten. Ze nemen hun camera overal mee naartoe omdat jij graag wilt zien hoe ze scheldend hun auto proberen te vinden een autogarage. En dan doet het soms gewoon zó'n pijn als er dan lelijke reacties onder een vlog verschijnen. Echt niet leuk!
11) De hele tijd zeggen dat ze straks naar 'een hele bijzondere plek' gaan of 'echt iets heel leuks' gaan doen. Maar dat ze er nu nog niks over gaan zeggen, kijk maar gewoon mee! Vloggers proberen voortdurend de spanning erin te houden omdat ze weten dat onze aandachtspanne steeds korter wordt.

Mocht je het nog niet tussen de duizenden regels door hebben gelezen: vloggers zijn op deze aardbol gezet om ons allemaal kapot te maken. Wees op je hoede en draag bescherming als je vlogs kijkt.