Waarom zijn krantenverkopers toch zo hinderlijk?

Beeld: Hanna Whittle

Hallo Nederlandse kranten, kunnen we het even hebben over die babbelzieke studenten die op straat abonnementen aan ons proberen te slijten? Please laat ze hier mee stoppen, want:

Ze geven geen reet om jullie krant

De Head Office is de fancy naam voor het distributiecentrum en bestaat alleen uit een mini-bar, neo-vintage banken en een beerpongtafel. De krantenverkopers worden door chef sales unit Gijs opgegeild met pie charts over vette bonussen, sexy targets en bergen cash. Het boeit deze krantenverkopers overigens geen ene fuck welke krant ze onschuldige passanten in winkelcentrum Molenpoort aansmeren. Maar die verkopers zijn toch juist de figuren die jullie krant moeten representeren? Dus Volkskrant: pik je zomaar dat één of andere chagrijnige, rechtse rakker jouw krant achteloos staat te verkopen?

Op opdringerige studenten zit niemand te wachten

Niemand stapt ooit op zijn vrije zaterdag de deur uit met de gedachte 'even lekker een langlopend kut-abonnement op een zure krant afsluiten'. Maar iedereen die langs de buurtsuper wilt, ontkomt niet aan jullie privé-legertje straatsoldaten gekleed in felrode regenjacks met het NRC-logo erop geplakt. Deze professionele personal space invaders met hun neppe Prodent-smile hebben maar één missie: onze handtekening onder dat ongevraagde wurgcontract. Geen idee hoe ze dat doen? Nou, zo dus:

  • Ze scannen in één nano-seconde het uiterlijk, de kledingstijl en sociale skills van hun slachtoffers. Is deze persoon kredietwaardig, wit of sociaal zwak genoeg om te zwichten voor het ongemeende geflirt van een mens met tieten?
  • Ze guiltshamen je in een gesprekje met hun zielige puppy ogen. Hoe langer we ze aanhoren hoe meer we ons verplicht voelen om toch maar ff zo'n abonnement af te sluiten. Terwijl ons plan vaak alleen maar is om even een erotische massagekaars bij de Xenos te scoren voor een date later op de avond.
  • Ze proberen ons te lokken met fietsen, dvd-boxen, iPads en zogenaamde exclusieve, tijdelijke kortingen die 'echt alleen vandaag gelden'. Wanneer we twee seconden Google raadplegen zien we dat dit bullshit is en dat een abo op het AD al sinds jaar en dag hetzelfde kost en echt niet opeens is afgeprijsd van 500 naar 200 euro.
  • Ze beweren met de hand op het hart echt van deze krant te houden, maar het enige nieuws dat ze checken is hun Facebookfeed tijdens de ochtendschijtsessie.

Accepteer dat jonge mensen niet willen betalen voor papier

Die vooroorlogse periode waarin welgestelde mannen met een monocle, al blazend op een pijp, in de eerste klasse wachtruimte van de stoomtrein op hun dooie gemak een deftige courant doornamen, ligt ver achter ons. De interesse in de krant verdwijnt nog sneller dan het regenwoud in de Amazone en wij laten ons echt niet meer binden met lokkertjes. Gefeliciteerd met die twaalf nieuwe op straat afgetroggelde abonnementen en de duizenden geïrriteerde winkelaars die jullie krant associeren met die klote straatverkopers. Face it: aan het einde van de dag wilt niemand meer betalen voor een dooie boom met inkt erop.