Zo wordt je integere popliedje een gigantische, irritante reclamehit

Laten we even heel eerlijk zijn tegen elkaar. Letterlijk elke reclame op televisie heeft tegenwoordig hetzelfde soort liedje. Luister maar eens. En stel nou hè, je bent een artiest. Of je hebt een band. En je ultieme droom is dat één van je nummers onder een reclame voor de nieuwe Fiat Multipla wordt gezet. Of dat het in een reclame voor de laatste campagne van die geldkloppers bij ING wordt gebruikt. Wie wil dat nou niet? Naast mensen met een ziel? Dit is waar je liedje aan moet voldoen, wil je dat het voor een televisiecommercial wordt gebruikt:

1) Zorg dat je liedje veel ukelelegetokkel bevat, heel veel ukelelegetokkel.

2) Kenners (het liefst aangeschoten tafelgasten bij De Wereld Draait Door) moeten je liedje omschrijven als 'klein' en 'puur'.

3) Vergeet je zorgen en je verstoorde relatie met je moeder. Dit liedje moet draaien om positiviteit! Bloemetjes! Zonnestralen! Over straat lopen met een glimlach!

4) Zing altijd in het engels. Zelfs als je bij de groep Nederlanders hoort die steevast 'kuvver' en 'maddel' blijven zeggen.

5) Als man zing je zo hoog als je kan. Geen idee hoe je die hoge tonen moet halen? Het schijnt te helpen om een kleine pik te hebben.

6) Als vrouw mag je lekker laag en hees klinken. Denk Ron Brandsteder.

7) Zorg dat je een simpel, catchy refrein hebt. Denk ook eens aan het herhalen van twee woorden als 'dingdong' of 'tiktak' of 'summerlove'. Of herhaal gewoon het woord 'you' heel vaak.

8) Akoestisch werkt altijd. Nederlandse reclamemakers komen al bevend klaar bij het idee van een mooi blond meisje, haar akoestische gitaar, gebrek aan zakelijk inzicht en een cover van bijvoorbeeld een hele grote pophit die je normaal alleen in stomende clubs hoort. Denk Pitbull.

9) Het liedje moet ook nog werken als het instrumentaal is, in verband met een eventuele zalvende VoiceOver die ons vertelt dat iedereen 'meetelt' en 'mens is' en dat we daarom echt moeten overstappen naar een bepaalde verzekeraar die je vervolgens financieel leegzuigt zodra jij je enkel verstuikt.

10) Zingen is niet altijd nodig. Neuriën, fluiten en freestylen met korte lettergrepen geeft een dosis 'echtheid' mee aan je nummer. Plus: het blijft hangen. 'Pada pa pa paaaaa'

11) Het is altijd mooi meegenomen als de artiest blank is of klinkt.

12) Denk aan 3FM en DWDD's Guilty Pleasures als je je liedje aan het schrijven of componeren bent. Wat is zo doorsnee, toegankelijk en doodgewoon genoeg, zodat Giel Beelen het zou draaien?

Zo, voel je de Euro-tekens al op je hoornvlies branden?