Waarom hebben we in godsnaam allemaal LinkedIn?

Waarom hebben we in godsnaam allemaal LinkedIn?

Beeld: Hanna Whittle

Letterlijk iedereen die je kent heeft het, ook al doet niemand er een fuck mee: LinkedIn. Toch heb je ooit gehoord van docenten en ouders - die zelf nog een cv van vergeeld perkament hebben, dat zo'n profiel 100 procent essentieel is om je droombaan te krijgen.

Maar wat was er mis met je goeie ouwe cv? LinkedIn is namelijk best een kutsite:

1) Je moet je cv nog meer schwung geven omdat je leven er anders als een nederlaag uitziet
Natuurlijk is LinkedIn gewoon je cv op een website, maar toch krijg je het gevoel dat 'ie voller moet staan dan krantenwijken en 'ben goed met Microsoft Word'. Omdat de meeste profielen zo'n high class-business sausje hebben, probeer je maar een baan voor elkaar te boksen met dure Engelse vaktermen:

  • 'Volunteer experience at University of Cambridge', omdat je je zusje ooit gratis een middag bijles Engels gaf.
  • 'First price at Local Art Competition for Young Creatives', toen je 8 was en een tekenwedstrijd won bij de Bruna.
  • Skills als 'Understand en Convey Complex Information', 'Trendwatching' en 'Social Listening' die nooit helemaal onwaar kunnen zijn.
  • 'Full professional proficiency in Italian', aangezien je best vaak 'ciao' hebt geoefend op vakantie aan het Gardameer.

2) Iemand die je vertelde dat LinkedIn goed is om te netwerken, loog
Wat wil je ook, als je alleen je Facebookvrienden toevoegt die thuiszitten met onafgemaakte studies? Ook kun je je profiel bij elkaar lullen zoveel je wilt, die job recruiters komen je echt niet tegen. Je bent namelijk niet de enige communicatiestudent out there, lieverd. Alleen Krišjānis Vīksna, een zestigjarige demente lasser uit Letland, komt vier keer per week rondneuzen op je pagina. Waar je iedere (!) keer een mail en pushbericht van krijgt.

3) Het zijn meiden van je middelbare school die jouw competenties endorsen, geen CEO's
Je kunt iemands skills liken zodat bedrijven sneller geloven dat je écht goed bent in Sales & Marketing, of wat je dan ook verzint waar je in uitblinkt. Jammer genoeg werkt dat alleen als de voorman van Unilever dat doet, en niet Lindsey uit havo 3 die denkt dit hetzelfde werkt als R&R=Back❤️ op Hyves.

4) Je wordt constant geconfronteerd met het succes van anderen
Scrol een beetje door je notificaties en het baantjescarroussel lijkt niet meer te stoppen! Merel is 'Onderzoeker/adviseur at FreshDrinks B.V. in Rotterdam area' geworden. Matthijs is alweer vier jaar 'Teamleider at Gemeente Dordrecht'. En Femke, incapabele Femke, is begonnen als 'Jr. Operational Buyer at Royal FrieslandCampina'. Dit doet gewoon pijn als het hoogst haalbare dat jij hebt gehaald een vriendelijke afwijsmail voor een stage was.

5) Een business-profielfoto maken is gewoon moeilijk als je 19 bent
Een foto van jou met roodgebruind Blanes-huidje voor een pan sangria is nou eenmaal niet heel erg LinkedIn-proof. Maar jonge mensen hebben vaak gewoon geen pak en gaan niet speciaal hiervoor naar het hoofdkantoor van ABN Amro om voor de deur een shootje te houden. Je beste optie voor een nette foto is misschien wel die van het schoolgala in een oversized C&A colbert met amaretto-vlekken. Of dat horrorportret uit je paspoort natuurlijk. Ook al was dat 7 jaar geleden en was je toen 14 en leek je 9.

6) Überhaupt die pagina bijhouden doe je niet
Alsof iemand die app heeft? En 'm meer dan één keer kwartaal opent? Nee, je past je profiel hoogstens vijf minuten voor een sollicitatiegesprek ff aan omdat je bang bent dat je laatste werkerervaring 'afwassen' was en dat die werkgever dat heeft gezien.

7) Het baanverzoek dat je dan in je postvak krijgt, zou een dakloze moeder nog afslaan
'Hello, we are looking for Dutch speakers at sales marketing office in Riga, Latvia. We offer big salary, great housing, perfect insurance, amazing sport facilities, many promotions. Please email bank details at k.vīksna@spam.com.' Is goed, schat.