Dit zijn de 4 redenen waarom de Lidl onze levens een stukje gezelliger maakt

Beeld: Hanna Whittle

Of je er nou iets om geeft of niet, je gaat de rest van je leven in supermarkten komen. Hoog tijd dus dat je een weloverwogen keuze maakt voor een monogaam supermarktleven. Met: de Lidl!

Je weet heus wel dat 'ie goedkoop is, maar ook op deze fronten is Lidl de allerbeste keuze:

1) Het kille interieur is precies wat je nodig hebt

Laten we eerlijk zijn. Niemand gaat naar een supermarkt voor de sexy ambiance of om tussen de schappen een koude kop Perla te drinken (ja Albert Heijn, deze sneer is naar jou schat). Je wilt zo snel mogelijk spullen kopen die je dan zo snel mogelijk in je mond kunt herbergen. Lidl begrijpt je. Ze hebben een strak, magazijn-design waar alles makkelijk te vinden is in verhuisdozen; de airco staat op standje winters Groenland zodat je niet inkakt, je hoeft geen hordes bejaarden aan de kant te beuken die kaasjes proeven en vooral: ze draaien géén muziek. Geen afschuwelijke Sky Radio-klassiekers die zich in je hoofd nestelen zodat je opeens urenlang staat te twijfelen bij het worstenvak en uiteindelijk per ongeluk de duurste Frankfurters pakt. Terwijl je vegetariër bent. Thanks, Lidl!

2) Het assortiment is zó out of the box

Lidl is real met je. Bij binnenkomst heb je niet zoals bij andere supermarkten eerst het groenten- en fruitvak om je vervolgens echt rammelend te maken bij het vette snack-schap. Nee, de Lidl dumpt die neppe Twixen, Marsjes en 1-meter-lange repen Mister Choc juist aan het BEGIN van de looproute. Want op dat moment sta je nog sterk in je schoenen en pak je de courgette van je boodschappenlijstje, in plaats van die zak hartaanval-zwiebelringe. Kans bestaat alsnog dat je met totaal andere producten thuiskomt, want het assortiment is compleet out of the box. Zo verkopen ze allerhande glühweinen uit drieliterpak met handig kraantje, reuze-augurken of ander voedselwaar in augurkensap, kringloop-fleecedekens, Freeway Cola van 100 procent koolzuur, Goldfield en andere neppe tabak waarvan je de teer al ruikt bij de kassa, kerstkransjes- en versiersels in juni en sinds kort zelfs hun eigen lauwwarme cheeseburgers. Het meeste daarvan kost ook nog eens onder de 1 euro, waar de Lidl dan weer allemaal prijzen mee binnenharkt. Zeker met die befaamde 'weken'. Take that PLUS en Supercoop.

3) Je voelt gewoon dat er een Duitser aan het roer staat

Sinds die ene keer kamperen in het Schwarzwald weet je dat Duitsers grote eters zijn. Je ziet hem nog zo voor je, die Duitse vader van de tent naast je. Hij zat de hele tijd halve liters Finkbräu te atten met zo'n slinger van worsten over zijn schouder gedrapeerd, waar hij om de zoveel tijd even een gulzige hap van nam. Naakt. En dat terwijl hij naar jou seinde of je ook wat grijzige afbakbroden in zijn familiebak Vita D'or satésaus wilde dopen. Omdat deze man helaas niet uitzonderlijk is, en Duitsers van origine een niet zo stille honger hebben naar meer en groter, brengt Lidl alle producten in XXL-vorm. En wij Nederlanders zijn echt niet zo anders. Lidl begrijpt dat wij stiekem ook het liefst een schnitzel van 1 bij 1 willen. Delicieux!

4) Iedereen in het filiaal

Waar je weg in de Jumbo en de Marqt nog al eens versperd wordt door hippe moeders met quinoa vlokken en treetjes kokoswater die alle producten scannen op lactose-extracten, doet in de Lidl iedereen gewoon lekker normaal. In de ogen van iedere andere Lidl-bezoeker zie je daarom ook een contente 'ik wil binnen drie minuten thuis zijn om te barbecuen'-mentaliteit. Dat creëert gewoon een vorm van rust in je hoofd. En wat dacht je van het personeel? Ze vragen je nooit voor een ID-check, zullen nooit een veel te geforceerd praatje met je maken bij de kassa, zien er door hun vaalgroene uniforms uit als vriendelijke scoutingjongens en -meiden en werken zichtbaar hard om jou zo snel mogelijk te helpen. Of de deur uit te helpen. Beide zijn oké.

Hoewel boodschappen doen nog steeds met recht het saaiste is wat je op een dag doet, Lidl maakt het je een stuk makkelijker.

NB: Dit artikel is NIET gesponsord door Lidl, maar als iemand van Lidl Headquarters dit leest: we maken met liefde wat ruimte vrij in onze portemonnee!