Ladiesnights zijn eigenlijk áltijd verschrikkelijk stereotyperend en cliché

Beeld: Hanna Whittle

Is er iets mis met events die speciaal op vrouwen zijn gericht? Nee.
Is er iets mis met events waar mannen, buiten de bediening om, niet welkom zijn? Absoluut niet.
Is er iets mis met events waar vrouwen worden gedegradeerd tot een glas sparkling rosé en een stockfoto van een stillettohak? Jazeker!

Dit is hoe letterlijk elke ladiesnight in het theater, de club en vooral; de bioscoop, erin slaagt om aan elkaar te hangen van domme cliché-ideeën over vrouwen.

1) Vrouwen houden allemaal van ongecompliceerde romantiek, toch?

Er staat altijd een romantisch werk centraal. Meestal dus een film. Een mierzoete romcom natuurlijk, want vrouwen kijken alleen maar naar langdradige chickflicks waarin domme doch knappe vrouwtjes negentig minuten lang het kat-en-muis-spel spelen met een dreamy timmerman. En als je van het oeuvre van Vin Diesel kan genieten zal je wel een manwijf of een aansteller zijn die indruk probeert te maken op een vent.

2) Vrouwen hebben allemaal roze als lievelingskleur, toch?

Alles moet altijd helemaal in het roze zijn. Roze cocktails, roze loper, roze M&M's, roze strop om jezelf aan op te knopen: vrouwen love roze, toch!? Het lijkt wel alsof de organisatoren van dit soort events opereren vanuit een speelgoedzaak anno 1952 waar ze hebben geleerd dat jongetjes van blauwe auto's houden en meisjes graag spelen met doodenge poppen in roze jurkjes. Newsflash: er zijn echt heel erg veel vrouwen op deze aardbol die een zure oprisping krijgen van de kleur roze.

3) Vrouwen voelen zich hartstikke verbonden met de afbeelding van een hakschoen, toch?

Moet er ergens een poster, flyer of logo voor ontworpen worden? En heeft dat onderwerp toevallig iets met het vrouwelijke geslacht te maken? Hoppa! Gooi er gewoon een stockfoto van een handtas, schoen of een lippenstift tegenaan. Want die drie iconische producten staan symbool voor de moderne vrouw, toch? Waarom hebben we het vrouwenicoontje op de wc's eigenlijk nog niet in een roze glitterstiletto veranderd?

4) Vrouwen maak je al gauw blij met schoonmaakmiddel in hun goodiebag, toch?

Als er iets is dat aan de grondslag van seksisme en de nodeloze verdeling tussen man en vrouw staat, is het wel de goodiebag. Ga naar een event voor mannen en de goodiebags zijn steevast gevuld met robuuste sporthorloges, samples voor Axe Africa en een editie van lijfblad Esquire met een hevig gephotoshopte soapacteur op de voorpagina. Heb je de pech per ongeluk bij een ladies night aanwezig te zijn en heb je een goodiebag in je hand geduwd gekregen? Ga er maar vanuit dat er goedkope nagellak, Glorix allesreiniger en wat slechtverkopende beautyproducten inzitten. De schrijver van dit artikel kan zelfs bevestigen dat er een keer een fles mayonaise bij haar in een goodiebag zat, na een beruchte ladies night. Dat is tenslotte toch waar vrouwen goed voor zijn? Zichzelf lekker opmaken, je pleepot schrobben en mayonaise op je gehaktstaaf spuiten.

5) Vrouwen houden alleen van voedsel als het calorie-arm of extreem aanstellerig is, toch?

Dat vrouwen infantiele baby's zijn, zou je na voorgaande vier alinea's wel door moeten hebben, toch? En laat ze dan ook nog eens áltijd op dieet zijn! Veel vrouwen zijn natuurlijk ook gewoon veel te dik. Daarom wordt er op vrouwenevents altijd een perfecte mix van infantiel en semi-gezond voedsel geserveerd. Denk aan mierzoete cupcakes in de vorm van pumps en een plastic champagneglas met platgeslagen Spa Rood. Of tarwegrasshots en vlierbloesemlolly's in de vorm van pikken. Of misschien wel prosecco-ijsjes en zure matten-sushi. Dat is waar succesvolle, volwassen vrouwen van houden toch? Niet van een bitterbal en een bier?

6) Vrouwen hebben allemaal gigantische, homogene vriendinnengroepen die met z'n allen naar dit soort events gaan, toch?

Als je niet zo'n vrouw bent met veertien vriendinnen die allemaal Natasja en Pommelien heten, zal je wel een rotwijf zijn. Zo'n aansteller die ook gewoon vrienden kan zijn met mannen, ofzo. Die vast ook heel sarcastisch in het leven staat en goed kan inparkeren. Nou, dan zal die roze loper je vast niet kunnen bekoren. Deze events zijn namelijk alleen bedoeld voor meisjes-meisjes en vrouwen-vrouwen.

Als je bij binnenkomst dus geen roze Hello Kitty-telefoonhoesje of foto van jezelf met een macaron kan laten zien, mag je het etablissement onmiddellijk verlaten. Ciao, pop!