Voor de saaiste mannenkleding van Nederland, ga je naar Jack & Jones

Beeld: Hanna Whittle en Nathan Stuger

Wie durft te zeggen dat Nederland geen cultuur heeft, is zeker nog nooit in een Jack & Jones-winkel geweest.

Maak kennis met de hoeksteen van onze samenleving, de Jack & Jones-drager:

1) Hij vindt 'normaal doen' de grootste inspiratie voor z'n garderobe Maak kennis met Jeroen. Deze jongen leeft een normaal leven, komt uit een normaal gezin, groeide op in normaal dorp Waddinxveen, heeft nu een normale baan als ict-manager, na een normale studie afgerond te hebben. Jeroen springt alleen af en toe uit de band als hij op zaterdagochtend naar de Gamma gaat en daar een gratis kopje koffie haalt zónder iets te kopen. Maar het liefst zit hij samen met z'n normale vriendin op hun grijze hoekbank. Normaal te zijn. En wie kunnen daar nou beter op inspelen dan de legendarische Jack & Jones? Wat een powerkoppel!

2) Hij is kleurenblind dus ziet niet dat hij zich al jaren in drie tinten vaginale afscheiding hult Overhemden met een ruitprint die eruit zien als de oude stoflap waarmee je vader z'n Fiat Multipla elke zondag oppoetst? Perfect voor een leuke Tinder-date met Sanne. In het handige borstzakje past dat gratis Glyder-condoom dat Jeroen jaren terug een keer gratis kreeg bij de GGD toen hij na z'n eerste keer klaarkomen 'ah dus dit is nou een druiper' dacht. Jack & Jones is stijlvol én praktisch!

3) Met zijn stevige stappers waant hij zich een echte kerel Een schoen zo doorsnee dat je, één seconde nadat je ernaar keek, alweer bent vergeten hoe ze er ook alweer uitzien. Wederom één van de vele krachten van Jack & Jones! Ondanks de drukke prints, belachelijke teksten, vele ruitjes en de zeer in het oog springende karakterloosheid van de producten, valt niks in het assortiment écht op.

4) Hij laat zich graag inspireren door bijzondere celebrities wiens werk hij verder helemaal niet kent "Johnny Cash is echt een baas, man!" zegt Jeroen terwijl hij door de winkel stapt, door de afgeprijsde, geruite overhemden browst en zich enorm masculine en empowered voelt door deze krachtige quote aan de muur. Hier kan hij pas écht zichzelf zijn. Tenminste, tot hij terug gaat naar het appartementje van hem en z'n vriendin, waar zij op 'm wacht met aangestoken geurkaarsjes en de red velvet cupcakes waar hij zo van houdt.

5) Soms, heel soms gooit hij alle remmen los met een gewaagd fashion statement De eerste en laatste keer dat Jeroen een joint rookte was het een voorgedraaide van coffeeshop Happy Friendz in Oegstgeest. Hij was toen 14 en viel voor de eerste keer in z'n leven flauw. Gelukkig zijn z'n goede vrienden van de firma Jack & Jones niet te beroerd om toch een inspirerende stonersquote op een shirt te strijken.

6) Een dag zonder shirt met een nietszeggend jaartal, is een dag niet geleefd Dat dit kledingmerk, volgens Wikipedia pas sinds 1989 bestaat, doet er even niet toe. "Rugged vintage brand", "Labor of love", "Dry goods co." - allemaal gedurfde kreten die doen vermoeden dat geleefde mijnwerkers in het wilde westen deze shirts in 1760 al droegen terwijl ze op zoek waren naar klompen goud.

Helaas voor Jeroen, bestaat Jack & Jones nog niet zo lang en wordt de kleding in dezelfde fabriek in Bangladesh gemaakt als dat pastelkleurige Vero Moda-uniform waar z'n vriendin in loopt. Door onderbetaalde Bengaalse kindertjes die lachen om de lelijke shirts die al die Nederlanders dragen.