Het internettypetje van de week: De aandachttrekker met z'n kleurposts op Facebook

Eén van de logische redenen dat we massaal de overstap van Hyves naar Facebook maakten, was zodat we eindelijk af waren van dat oerlelijke blauw-oranje design. Diegene die het standaarddesign van Hyves bedacht heeft zou zichzelf nooit designer mogen noemen. En als je het niet eens was met het standaarddesign van Hyves kon je het veranderen in een ander vervelend, kinderachtig en vooral schreeuwerig ontwerp.

En toen was daar ineens Facebook met haar serene, simplistische en overzichtelijke site in rustige hemelsblauwe wolkwitte tinten. Eindelijk rust. Tot Facebook ineens een tijdje geleden een nieuwe functie introduceerde waarmee je jouw statusupdate ongevraagd op kan laten vallen op andermans timeline. En daar maken een paar vervelende enthousiastelingen grof gebruik van. Vroeger kon je in een rotvaart langs al die onnodige statusupdates van die nobody's uit je vriendenlijst scrollen, maar dat is helaas verleden tijd. Want die mensen die eerst tien statusupdates per dag de wereld in hielpen zijn er nog steeds, maar nu kleden ze die tekst aan in een of andere vreselijke kleur die pijn doet aan je ogen. En die kleur die lijkt op, je raadt het al, die vreselijke oranje Hyve-kleur.

alt

Je hersenen waren eindelijk zo geprogrammeerd dat deze onnodige statusupdates uit je gezichtsveld gefilterd werden, maar dat proces van gewenning moet opnieuw nu je deze SCHREEUWERIGE TEKSTEN ongevraagd in je scherm gepleurd krijgt. Wie zijn die mensen die zoveel aandacht willen en waarom heeft Facebook besloten om juist die mensen te helpen met het delen van de meest onzinnige berichten die echt helemaal niemand wil lezen? Dat was een retorische vraag. We weten precies waarom Facebook dit doet. Omdat het een slechte vriend is.