Waarom bestellen Nederlanders altijd een Lipton Ice Tea op het terras?

Waarom bestellen Nederlanders altijd een Lipton Ice Tea op het terras?

Beeld: Hanna Whittle en Nathan Stuger

Met al die brutale nieuwkomers die massaal naar ons land komen om onze mooie cultuur te kapen, is het zaak dat we af en toe stilstaan bij wat ons nou écht Nederlanders maakt. Of het nou producten, gebruiken, gerechten of neukstandjes zijn.

Een reminder voor ons en een leermoment voor hen: dit maakt je nou een Ultieme Nederlander.

Hier is deel 27: Lipton Ice Tea bestellen op het terras

Wat is dit?

Of je nu gezellig wat met je vrienden gaat drinken, of geforceerd met je familie een pannenkoek gaat eten, het massaal drinken van Ice Tea’s roept altijd een hoop vraagtekens op. De Nederlander denkt 'Faaak ik wil vandaag écht geen alcohol maar thee daar in tegen is écht voor houterige ANWB mutsen.' Thuis drinken ze namelijk gewoon Freeway Cola, Saskia water of Coolbest Mango Dream. Zodra de serveerster dus aan de tafel staat om een bestelling op te nemen, slaat de hersenactiviteit van ieder individu aan op tilt waarna iedereen haastig die ene Lipton Ice Tea bestelt in een bol glas met ijs, citroentje en stampertje.

Waarom is het zo Nederlands?

Buiten de deur eten is een speciale aangelegenheid voor de Nederlander. Hij gaat nu namelijk super gepland en geforceerd geld uitgeven en dat is best een big deal voor de Nederlander. Een zelf geperst sapje van het huis vindt de Nederlander te duur voor zo'n klein glaasje, maar een simpele cola, sinas of Sprite is ‘te normaal’. Deze goedkope frisdranken hebben zij namelijk zelf al thuis in de schuur, kelder of koelkast staan. Je denkt toch niet dat ze hun zuurverdiende centen verdomme uitgeven aan iets wat ze thuis ook hebben?! Daarom gaat de Nederlander liever voor die ene exclusieve Ice Tea. Het drankje ziet er door het feestelijke bolle glas bovendien súper exotisch uit. Alsof je op een wit strand ergens bij de Malediven een kokosnoot leegdrinkt! Ook heeft de Nederlander het idee dat een Ice Tea super healthy is, want het is gewoon thee met ijsblokjes toch?

Wat kunnen nieuwkomers hiervan leren?

Nederlanders zijn te gierig voor een zelf geperste jus d'orange van €3,80, maar voelen zichzelf te goed voor een Coca Cola van €2,00. Ze kiezen daarom voor een gulden middenweg en gaan voor een exclusieve Ice Tea van €2,90. Deze Ice Tea brengt je naar een een hogere klasse en zeg nou eerlijk, het staat toch gewoon superleuk in je Snapchatstory?!