Hoe ga je om met slecht horecapersoneel?

Iedere Nederlander die weleens bier, wijn of een ijskoud Flügeltje in Amsterdam heeft genuttigd is er bekend mee. Je stapt ergens binnen en er valt al gauw een mantel van machteloosheid over je heen. Je probeert inmiddels al 10 minuten lang oogcontact te maken met de studente in de bediening. Vervolgens moet je aanzien hoe ze eerst een paar minuten met haar collegaatjes loopt te keten bij de bar en dan zie je hoe ze je blik vangt en weer wegkijkt. Na een kwartier komt ze eindelijk, met haar gezicht op code rood, aangesjokt. “Ja, zeg het maar hoor.”

Natuurlijk sta je inmiddels op het punt om haar bij de schouders te pakken en in haar gezicht te schreeuwen ‘IK ZOU GRAAG ALS MENS BEHANDELD WILLEN WORDEN!’ Vervolgens zou je dolgraag wat tijd inlassen om te tieren over haar gedrag en het feit dat jij de zuurste niet bent en best wel een leuk fooitje voor haar had overgehad mits ze wat service zou tonen. Maar laten we wel wezen, in werkelijkheid sis je hoogstens even naar je tafelgenoot hoezeer je je ergert aan de Nederlandse horecamentaliteit en dat ze in Amerika “tenminste hard werken voor hun fooien, die mensen moeten daar tenslotte van rondkomen. En vriendelijk dat ze zijn!” Maar dat gemijmer zet geen zoden aan de dijk.

Tip voor de klant:

Mocht je nou weer eens ‘geholpen’ worden door iemand die duidelijk niet op jou zit te wachten, bedenk je dan eens dat iedereen wel eens een kutdag heeft en dat... oké, fuck dat. Loop langzaam achteruit, weg uit het etablissement. Schrijf een boze recensie op IENS en zorg dat je iedereen over deze aanfluiting vertelt. Je zou hierbij de volgende trefwoorden kunnen gebruiken: vernedering, studenten, zuurverdiend geld, rotstad, brutaal, tyfus en servicementaliteit.

Tip voor alle horecatijgers die wel eens dromen over het opensnijden van klanten:

Kun je me uitleggen waarom je hier nog werkt? Waar ben je mee bezig? Er zijn echt heel veel chille baantjes waarbij je niet (fysiek) in contact hoeft te komen met mensen. Blijf eerlijk tegen jezelf en laat onschuldige klanten die graag geld willen uitgeven met rust. Specifieker: als je in een callcenter gaat werken zijn de rollen omgekeerd en ben jij degene die mensen kan benaderen om vervolgens alle levenslust uit ze te zuigen via een glasvezelverbinding. In deze functie heb je het helemaal zelf in de hand. Ook zijn er eigenlijk altijd wel vacatures in de uitvaartbranche.

Tip voor daredevils:

Symboliek is alles. Ben je verschrikkelijk behandeld, wil je weg en nooit meer terugkomen maar wel een boodschap achterlaten? Dan kun je natuurlijk even flink gaan kleien op een smerig cafétoilet, maar je kunt het ook anders aanpakken. Kijk in je portemonnee en informeer bij je tafelgenoten om zoveel mogelijk centen (alles onder een euro) te verzamelen en leg vervolgens je muntjes in de vorm van het woord KUT. Let wel, voor de letter K heb je al gauw 7 muntjes nodig. Loop vervolgens met rechte rug het etablissement uit.