Waarom zijn bierbrouwers tegenwoordig allemaal aanstellerige hipsters?

Waarom zijn bierbrouwers tegenwoordig allemaal aanstellerige hipsters?

Beeld: Hanna Whittle

Dit is hoe hippe Amsterdamse brouwerijen je tegenwoordig 8 euro laten betalen voor 33 centiliter aan basic witbier.

De naam van de brouwerij

Vergeet Dommelsch en Grolsch waar nog altijd tien grijze vedettes vier jaar lang met hop en kruiden in de weer zijn om de perfecte lentebok voor je te brouwen. Tegenwoordig tel je pas mee als brouwerij als je gewoon een verkapte concept store runt in De Pijp. En de naam moet door en door 'Amsterdamsch' zijn. Hippe brouwerijen zullen bijvoorbeeld voor iets Jiddisch als 'sjacheraar' of 'penoze' gaan, of iets anders dat ze niet kennen (denk aan Mokums Mout). Zo lijkt het alsof dit bier al sinds 1814 gedronken wordt in de Jordaan. Of ze verzinnen iets dat leuk allitereert of rijmt, zoals Gebrouwen door Vrouwen. Of de naam moet aantonen dat het een familiedingetje is, zoals Brothers In Law Brewery of Brewery Brojob. En met zo'n gekke Deense ø in de naam lijkt het nóg cooler en exclusiever. Daar hebben de bandleden van Bløf ook jarenlang hun hypotheek en Yamaha apparatuur van kunnen kopen.

Het etiket

Vroeger stond er nog gewoon een dikke herbergbewaarder met klotsende pul op het etiket, zo'n bourgondiër met Korsakov die al jaren niet meer kan opstaan. Ambacht heet dat. Inmiddels lijken bierflesjes meer op een mix van bellenblaas, de logo's van hippe burgerrestaurants, markeerstiften, Happy Socks en álle 'organische' producten van de Marqt. Je zou bijna denken dat bier gezond voor je is en in ieder plantaardig boulimia-dieet thuishoort. En zo lang een coole illustrator er maar een abstract vrouwenlichaam of zwart-witte molenwiek op heeft gekliederd, vind je dat die extra 4 euro wel waard. Ook al heb je het biertje met artsy design maar een paar minuten in je klauw.

De naam van het bier

Hier moet je echt voor oppassen. Onthoud goed: als de naam 'echt fucking ludiek' is, ben je veel te veel aan het betalen voor je bier. Een greep uit de shit die tegenwoordig op menukaarten te vinden is:

  • Mañana Mañana Tropical Trippel
  • Ice Bucket Challenge Dry Hopped
  • Een blonde PTSS-vrijmibo
  • Kinderliefde, een kletsnat bockbiertje
  • Syndroom Pilsener Crazy Kick
  • Patty Brard 0.0

De smaak

Het hipsterbiertje is basically normaal tapbier met wat zoetstoffen en 1 procent extra alcohol. Ze hebben er hoogstens het nieuwe, zeldzame fenomeen 'schijfje gember' in verwerkt. Aan alle Oedipussen en 't IJen die er iedere dag bijkomen: keep it real, friends!