Zes escape rooms waar je wél in wilt worden opgesloten

Beeld: Hanna Whittle

Tekst: Albert Meijer & Alexander Krepel

Wat is er leuker dan samen met je vrienden, familie of collega's opgesloten te worden op 3,5 m² in een escape room? Je enige uitweg bestaat uit het oplossen van mysterieuze raadsels en sommen waar jij met je 4,3 voor je eindexamen Wiskunde A natuurlijk niet veel wijzer uit wordt. Inderdaad, er zijn heel veel dingen heel veel leuker. Een escape room is misschien een populaire optie voor een familieweekend of personeelsuitje, maar wij werden niet blij van ongeïnspireerde, saaie ontsnaphokjes waar steevast de uitkomst met blacklight-inkt op de muur geschreven staat. We know, we know, de butler heeft het gedaan. Tijd voor een andere aanpak!

Om het Nederlandse escape room-landschap wat sjeu te geven, hebben we daarom een brochure met zes nieuwe ideetjes voor escape rooms opgesteld, inclusief suggesties voor medespelers. Aan ondernemend Nederland de taak om ze in praktijk te brengen! Om te beginnen met...

De Cel van El

Weet jij je te redden uit de grijpgrage klauwen van Ellie Lust?

Oh oh! Je bent samen met zwager Herman en oudtante Sytske opgepakt voor het smokkelen van bedreigde diersoorten, en nu zit je in het gevang. De koene agente die je heeft opgesloten, niemand minder dan politiewoordvoerder Ellie Lust, gelooft echter heilig in je onschuld en heeft je opgesloten in een speciale cel. Tussen de tralies heeft Ellie verscheidene aanwijzingen achtergelaten, waarmee je jezelf en je aangetrouwde familieleden in veiligheid kunt brengen. Zo staat er in bloederige Wingdings 'of JE eLLiE LuSt' op de muur geklad. De tijd dringt, want over exact één uur komt de officier van justitie, mr. drs. E. Ter Discipline je martelen (in dit scenario is het Nederlandse rechtssysteem niet meer wat het geweest is). Weet jij op tijd de code te kraken?

Ohjee, de NS(B)!

Wordt dit jullie Untergang?

Heb jij weer: je bent de trein ingestapt en bent vergeten in te checken. Stom! Helemaal stom omdat je coupé hermetisch is afgesloten en omdat dit de ICE Nijmegen-Dachau is. World War 2 plottwist! Je zit in een team met drie jou onbekende leden van de buurtvereniging met wie je moet ontsnappen uit de rijdende trein! Eerst puzzel je je een weg naar het entreehalletje, waar je in spiegelschrift leest dat 'der Schlüssel unter das Toilettenklepchen' van de trein-WC is vastgeplakt. Daarmee open je het hokje waar de railcatering zich verscholen houdt, alwaar je een stapel Bifi-worstjes moet herschikken om daarmee de laatste code en daarmee de vrijheid kunt winnen. De tijd dringt, want je hebt exact één uur voordat de conducteur langskomt en het gerucht gaat dat hij in een grijs verleden onderofficier bij de Waffen-SS is geweest. Oh nein! Ich habe ein zwiebel auf mein kopf!

Het Kantoor

Ontsnap jij aan de dagelijkse sleur?

Je zit met drie collega’s in H13.15.224, voor een innovatieve teambuilding exercise met als doel het rendement op acquisitie te verhogen. De portier heeft de deur achter jullie op slot gedraaid, en het is aan jullie carrièretijgers om je, symbolisch of niet, te ontworstelen aan het kantoorleven. Creëer een win-win situatie door efficiënt te dealen met de puzzels. Denk aan het ordenen van archiefmappen op volgorde van het Koreaanse alfabet of het zoeken naar de nietmachine die Karin van HR voor het laatst van je had geleend. Na elke opdracht krijg je een nieuwe formule. Zodra je die allemaal verzameld hebt en invoert in een Excel-sheet, rolt daar een viercijferige code uit waarmee je de deur kunt ontgrendelen. Als hulplijnen heb je 30 seconden beltijd met Sjors van de IT-afdeling en een minuut scrollen door de bijgeleverde troubleshooting software. Ben jij die hands on go-getter die het lukt om jullie binnen de tijdspanne van exact één uur in te schrijven als ZZP'er bij de KvK?

The Wizard of Oss

Rumble onder de rivieren!

Het heeft al het hele weekend gestormd en gebliksemd tijdens je familieweekend, dus het is niet moeilijk je in te leven in dit scenario: jullie Landal Greenparks-huisje is door orkaan Irma losgerukt van het land en in een mysterieuze sprookjeswereld neergestort: Oss. Met je harteloze broer, je laffe moeder en je domme tante is er maar één manier om terug te komen: binnen een uur moet je de yellow brick road (de Willibrorduslaan) af op zoek naar de Tovenaar van Oss (Jan Marijnissen). Maar voor je hem kan ontmoeten, moet je een paar pittige opdrachten uitvoeren. Zoals Oss aanwijzen op de kaart. Vertaal de cryptische aanwijzingen in het Oost-Brabants om de kaart te ontcijferen. Wie het niet lukt om op tijd bij the Wizard te zijn, mag niet meer terug naar de Randstad en zal zijn dagen moeten slijten als toiletjuffrouw bij de Efteling en tegen iedereen houdoe zeggen.

The Darkroom Of Doom

Een plakkerig avontuur in het donker!

De deur gaat op slot, en daar zit je dan: uitgeput, koud en naakt in het gezelschap van een handjevol angstige vrijwilligers van COC West-Brabant-West & Tholen. Al gauw hebben jullie door dat je je in een darkroom bevindt waar zelfs wijlen Pim Fortuyn zich liever niet in had laten opsluiten. Tussen de ratelende kettingen, de condoomdispensers en de nog warme seksspeeltjes moeten jullie op zoek naar verborgen aanwijzingen. Maar of die blacklight hier nou zo'n goed idee is…?

Debiteuren Formateuren

Baan je een weg door het rariteitenkabinet!

Samen met Mark, Alexander, Sybrand en Gert-Jan zit je opgesloten in de Stadhouderskamer op het Haagse Binnenhof. De puzzels in deze escape rooms zijn iets pittiger. In plaats van codes moet je nu de vluchtelingencrisis kraken. En dat moordmysterie, is dat niet gewoon een gevalletje vrijwillig levenseinde? Daar moeten jullie je nog eens goed over buigen. Op eigen risico. Dat overigens toch eens omhoog moet...

Gelukkig hebben jullie veel langer dan een uur de tijd om deze breinkrakers op te lossen. In plaats van een atoomklok gebruiken jullie hier de nieuwe baard van Thierry Baudet als referentie: zodra hij te veel op Ayatollah Khomeini of een verveelde medewerker van een conceptstore in de Negen Straatjes begint te lijken, is de tijd op. Gelukkig houdt Sybrand de moed erin door elke ochtend het Wilhelmus te zingen.