Vijf callcentermedewerkers onthullen waarom ze zo goed zijn in hun werk

Voor iedereen die een carrière bij een callcenter ambieert: deze talentjes onthullen alle vijf hun beroepsgeheim.

Vincent ter Vlam, medewerker klantacquisitie Nederlandse Energie Maatschappij 'Mijn gouden tip? Bel anoniem. Want waar haalt de klant het gore lef vandaan om een telefoonnummer in beeld te verwachten? Als de klant ziet dat wij het zijn, dan kan hij ervoor kiezen om niet op te nemen. En keuzevrijheid past niet bij het beeld dat wij hebben van onze klant. Ik beschouw de klant als een ruggegraatloze zak stront met geld dat mij toebehoort.'

Marcella Vrezenkamp, communications lead bij KPN Thuis 'Respecteer de klant NOOIT! Er werkte laatst een stagiair bij ons op het callcenter die een klant liet uitspreken. Zo werkt het natuurlijk niet! Je laat de klant niet praten: je ratelt door en door en door over onze geniepig geformuleerde aanbiedingen! Het was haar eerste dag, maar ze is per direct de laan uitgestuurd, en zelfs hoogstpersoonlijk door m'n baas in het gezicht gespuugd. "Ga jij maar bij de Ekoplaza op de helpdesk werken, trut!" riep ik haar nog na terwijl ze naar de bushalte rende.'

Belinda Hoofdvat, medewerker klantenservice Telfort 'Volharding is een deugd, zo leerde ik van mijn vader. Dus als jij niet opneemt, dan blijf ik proberen. En proberen. En proberen. En proberen. Dag na dag. Week na week. Tijdens je avondeten. Tijdens je werk. Tijdens het tv kijken. Tijdens de geboorte van je eerste kind. Tot je op den duur toch maar opneemt, om ein-de-lijk van mijn belletjes verlost te zijn. En omdat je dan volledig uitgeput en weerloos bent van je wekenlang opgekropte woede, is het voor mij des te makkelijker om je een onhandig rotcontract van twee jaar aan te smeren. Ik denk dat mijn vader trots op me zou zijn.'

Rineke Langelaan, chef abonnementsverlenging bij de Volkskrant 'Als de klant aangeeft dat hij écht geen tijd heeft voor dit telefoontje, dan vraagt hij mij dus eigenlijk om zijn bestaan te respecteren. Ik moet daar altijd zo hard om lachen! Met een grote grijns vraag ik vervolgens op minachtende toon: "Wat moet u doen dan?" Ik vind het zeer grof dat ze denken dat ik zal accepteren dat ze iets beters te doen hebben dan praten met mij, de grote Rineke Langelaan, chef abonnementsverlenging bij de Volkskrant, glorieuze koningin van het callcenter!'

Hank Achterdijk, ledenwerver Nationale Postcode Loterij 'Het geheim achter mijn succes is simpel: ik ben van nature een onuitstaanbare hondenlul.'