Budgetairlines zijn kut, maar wat als ze in de toekomst nóg kutter worden?

Beeld: Hanna Whittle

Waarom laten we ons toch nog zo vaak verleiden door de smerige marketingtrucs van Ryanair, EasyJet, Wizz Air en alle andere maatschappijen waar je 18 euro betaalt voor een beker water terwijl je ticket 9 euro was? We lijken wel vrekken zonder gevoel voor eigenwaarde en comfort!

Maar wat als de huidige situatie eigenlijk hartstikke meevalt en het in de toekomst nog veel erger wordt? Dan zien onze vluchten er voortaan zo uit:

1) Ze proberen je al hard te naaien tijdens het boeken

Dacht je dat je het nu al zwaar hebt omdat Vueling 20 euro van je eist als je zelf een stoel wilt uitkiezen? In de toekomst kun je rekenen op deals die nog veel smeriger zijn, neem bijvoorbeeld deze van Goedkoopavia:

Vlieg nu voor slechts 12 euro met Goedkoopavia naar Barcelona, deze prijs is exclusief:

  • Je persoonlijke bijdrage aan het pensioenpotje van onze purser Monique,
  • Verplichte cash fooi voor de 14-koppige crew,
  • Brandstofvergoeding,
  • Servicekosten voor Maikel van ICT die onze website in een ochtendje heeft gebouwd,
  • Boete voor het meebrengen van je eigen Sultana's,
  • Een fles wodka voor Arco, de aangeschoten medewerker die zo met je nieuwe designkoffer aan het smijten is

2) Vergeet eventuele voorpret maar alvast

Als het aan budgetmaatschappijen ligt, gaan ze komende jaren nóg meer besparen en nog veel meer verdienen aan ons. En hoe doe je dit nou het beste? Door het je passagiers zo oncomfortabel mogelijk te maken. Ga er maar vanuit dat je trip naar het vliegveld er voortaan zo uit gaat zien:

  • Goedkoopavia besluit in samenwerking met een verveelde Vlaamse miljardair om een vliegveld te bouwen midden in de Noordzee zodat ze de hele nacht door kunnen vliegen zonder dat er zure omwonenden en GroenLinks'ers gaan klagen.

  • Dit betekent dat je vlucht bijvoorbeeld om 4 uur 's nachts vertrekt en je het grootste gedeelte van de nacht op een winderige veerpont naar het vliegveld zit te creperen.

  • Om verzekerd te zijn van een plek in het vliegtuig hoef je niet te rekenen op het ticket dat je hebt gekocht. Er wordt van je verwacht dat je minstens 48 uur van te voren aanwezig bent. Als je te laat bent mag je weer terug op die winderige veerpont naar Hoek van Holland.

  • Om de kosten van het nieuwe vliegveld te drukken gaat Goedkoopavia vracht en vee vervoeren op hun lijnvluchten en mogen passagiers niet meer dan een kleine, plastic portemonnee aan handbagage meenemen.

  • Ruimbagage inchecken is mogelijk tegen forse bijbetaling en gaat bij wijze van een tombola, alleen passagiers met winnende nummers kunnen hun koffers meenemen, zodat het vliegtuig niet te zwaar wordt of teveel kerosine zuipt.

  • Je mag om dezelfde reden alleen met Goedkoopavia vliegen als je onder de 60 kilogram weegt. Er staat een weegschaal op de veerpont en als je te dik bent moet je op eigen kosten terugzwemmen met je bagage. Wel wordt er gratis touw uitgedeeld om je trolley op je rug te binden.

  • Desondanks kan het altijd nog voorkomen dat de vliegtuigtank sneller leeg is dan verwacht omdat de toestellen zo gedateerd en afgeleefd zijn dat niet alle knoppen en meters nog goed werken en dat je naar Brussel-Zuid vliegt in plaats van je beoogde bestemming Marrakesh. Dat is dan maar gewoon zo.

3) De daadwerkelijke vlucht is minstens even hels

Lekker ontspannen met een nekkussentje, een complementaire Bloody Mary en wat compleet ongrappige afleveringen van The Big Bang Theory? Dacht het niet!

  • Goedkoopavia, PauperAir en Krediet Airlines nemen alleen nog maar afgekeurde herintreders, voormalige reclasseringsambtenaren en verveelde negentienjarige make up-school dropouts aan voor in hun flightcrew en deze mensen zullen er alles aan doen om jou zo oncomfortabel mogelijk te laten voelen. Grote kans dat deze stewardessen verveeld naar het scherm van hun telefoon blijven staren wanneer je ze vertelt dat de passagier naast je een hartaanval heeft gekregen.

  • Er zijn voortaan alleen nog maar staanplekken verkrijgbaar, voor ouderen en gehandicapten is er de optie om een ouwe barkruk te huren of in het ruim te gaan liggen. Een eigen slaapzak meebrengen is verboden, deze huur je bij binnenkomst.

  • In de toekomst is er bij geen enkele maatschappij nog gratis water, koffie of thee te krijgen. Een flesje water mág je kopen voor 18 euro en alleen afrekenen met je Mastercard. Let op: de dop krijg je niet mee, om te voorkomen dat je je flesje opnieuw vult met het rioolwater uit de toiletten.

  • Er zal, gedurende de gehele vlucht op geluidsniveau 'stadiontoeter', reclame voor de betreffende airline door de speaker knallen. "MINIATUURVLIEGTUIGJES, MOKKEN, FLEECEDEKENS EN AFGEKEURDE GEURTJES DIE VAN DE VRACHTWAGEN AFGEVALLEN ZIJN OP EEN RIJKSWEG IN TURKIJE - NU AL VANAF 99 EURO ORIGINELE GOEDKOOPAVIA MERCHANDISE, OP = OP, WEES ER SNEL BIJ!"

  • Het gehele vliegtuig is van binnen en buiten in de kleuren epilepsiegeel en clownsrood geverfd zodat mensen voortdurend worden geconfronteerd met het feit dat ze met de allergoedkoopste maatschappij vliegen en daarom absoluut geen enkele eisen mogen hebben.

4) De nasleep is de mokerslag

Dacht je dat je na je vlucht eindelijk lekker van die welverdiende snoepreis kan gaan genieten? Dacht het niet! Lees hieronder in hun reglement nog maar even hoe het er ná je vlucht met Goedkoopavia aan toe gaat.

Bent u neergestort? Vervelend!

Laat het personeel eerst bij de opblaasband, reddingsvesten en ehbo-kistjes! Zij hebben het als werknemers van Goedkoopavia al hartstikke zwaar.
Houdt uw pinpas bij de hand en reken minstens 50 euro per zwemvest, contactloos betalen terwijl u in het water drijft is natuurlijk gewoon mogelijk.
Hulptroepen, zoekacties en schade aan het vliegtuig zullen binnen 3 weken na het ongeluk bij de passagiers verrekend worden.

Bent u veilig aangekomen? Schouderklopje voor ons!

Oh, stond er Tirana op uw ticket? Het is nog zo'n 200 kilometer pendelen van het vliegveld naar uw eindbestemming. N-joy!
Zorg dat u niet gescamd wordt door de vernuftige Roma-kinderen die rondom de arrivalloods hangen.

Fijne reis, friends!