Lees De Gladiool in de app, want jij verdient het beste.

  • Kilo’s data besparen.
  • Langer doen met je batterij.
  • Retesnel surfen en scrollen.
  • Nooit meer banners zien.
Ga verder op de mobiele site

Lees De Gladiool in de app, want jij verdient het beste.

  • App is helemaal gratis.
  • De Gladiool Exxxtra 2 weken gratis.
  • Dubbel zoveel kijk- en leesvoer.
  • Alle artikelen een week eerder.
Ga verder op de mobiele site

Laten we anders van Blue Monday de leukste feestdag van het jaar maken

Blue Monday is een jaarlijks terugkerende wrat op de kalender. Het is een vrijbrief om te dwepen met hoe zwaar je het hebt, waar niemand iets aan heeft, behalve mensen die graag luisteren naar andermans geklaag, wat om precies te zijn het geval is bij NIEMAND OP DE PLANEET AARDE EN OMSTREKEN.

En dat is nog niet eens het ergste. Merken op social media gebruiken deze achterlijke themadag om hun product in de kijker te spelen. "Blue Monday? Green Monday!" zie je langskomen in een gesponsord Facebook-bericht over groene thee. Je hoofd voelt nog zwaarder dan normaal en je vraagt je af wat er überhaupt met je leven is gebeurd dat je opeens updates van fucking Pickwick in je timeline krijgt.

Blue Monday is als een drol die niet doorgetrokken wil worden en komt elke keer weer boven gedreven, zelfs als je hem met een wc-papiertje handmatig de afvoer in hebt geduwd (er is toch niemand die kon zien dat je dat deed). Dus kunnen we er maar beter het beste van maken. Door dit zielige zeikdagje te transformeren tot DE LEUKSTE FEESTDAG VAN HET JAAR!

Het wordt een feestdag met de kleur blauw als thema. Dus dat betekent: iedereen draagt blauwe kleren en drinkt blauw bier op straat. Traditioneel delen we elkaar blauwe plekken uit in de moshpit wanneer Blue Da Ba Dee wordt gedraaid. In het hele land zijn optredens van niet alleen Eiffel 65, maar ook van New Order (Blue Monday) en René Klijn (Mr. Blue). (Want als Tupac als hologram ten tonele kan verschijnen, waarom dan niet René Klijn? Ik vraag me dit eigenlijk al jaren af.) En iedereen verkoopt op straat z'n blauwe troep die hij niet meer nodig heeft. Als merken willen inhaken op deze dag door gratis dingen uit te delen: prima. Ik zeg dit eigenlijk alleen maar omdat ik me net ging voorstellen dat er dan bijvoorbeeld blauwe M&M's worden uitgedeeld op straat. En ik ben ook niet van steen.

Hoe gaan we dit aanpakken?

Overheid haat feestdagen. Overheid doet niks. We moeten dit zelf gaan doen, met z'n allen. En dat kan. Het is ons eerder gelukt. Koningin Juliana heeft namelijk nooit gezegd: "Ik wil dat op mijn verjaardag het hele Nederlandse volk naar de klote gaat, in oranje cowboyhoeden kotst en aan het eind van de dag volgepiste dixi's in de gracht trapt." En toch is dit de realiteit geworden op Koninginnedag. En het enige waar we nog aan denken wanneer we ons Juliana herinneren.

We kunnen van Blue Monday ook transformeren in zo'n glorieus monster als Koninginnedag nu is. Stap 1 is: ga vanavond met je vrienden op straat blauw bier drinken met blauwe kleren aan, Eiffel 65 pompend uit de speakers, en sla elkaar een blauw oog of twee. En dan pakken we het volgend jaar net weer iets groter aan. Tot Blue Monday een superdomme (maar in elk geval interessante) nieuwe feestdag is geworden, in plaats van deze mesthoop van een themadag waar alleen Pickwick iets aan heeft. Proost!